Párnický rybár

Kapre Vážskej Kaskády

Kapre Vážskej Kaskády- Júnová odveta...

Lov na rieke ma vždy fascinoval aj napriek nevýhodám , ktoré tento spôsob prináša oproti lovu na stojatých vodách.Ale je ešte stále dosť tých čo sa tomu ľudovo povedané vyhíbaju a tým nevedia o čo prichádzaju...         Keď že sa venujeme s chalanmi ako carp team modernému lovu kaprov a preferujeme metódu ,,chyť a pusť“ rozhodli sme sa podeliť s kolegami o naše zážitky ,ktoré s touto metodou priamo súvisia.
Ale teraz rovno k veci.
Náš nemenovaný revir leži na strednom Slovensku a je súčastou vážskej kaskády ktorá si myslím skrýva kapre rôznych veľkostií a druhov od šupináčov až po divu formu kapra sazana ,ktorí je zákonom chránený no len jedna vec je na týchto formách fascinujúca ich Bojovnosť!!!

Prvá tohtoročná 2,5dňová výprava v máji nás tak prekvapila ,že sme v jej priebehu plánovali ďalšiu tentokrát ale dlhšiu výpravu za našimi šupinatými priateľmi, hneď na začiatku júna. Na prípravu sme mali dosť času a dva týždne predtým ,,šúľame“ boilies po našom "GULE" každý po dvoch príchutiach s každej asi po 7kg pre istotu keby sa to rozbehlo a hlavne aby sme boli nachystaný na časté nálety jalcov na naše lovné miesta.
Tento krát plánujem miesta predkŕmiť 3dni dopredu no sťažujú mi to miestny domorodci,viem čo by sa dialo keby videli ako a kde kŕmim a myslím ,že aj čím už by sme si tam asi najbližšie dni isto nesadli a hlavne keď ,,chladničkárom“ sa začala sezóna a musia po dlhej zime naplniť mrazáky tak radšej nechávam predkrmovanie radšej na druhy deň. Ďalšie dva dni zase to isté na fleku vždy niekto chytá a to mi už dochádzajú nervy tak to nakoniec vzdávam.
Ako by toho nebolo málo ešte parťák Maťo mi oznamuje ,že sa mu nedá uvoľniť zo školy keďže ma ešte nejaké povinnosti a nevie či vôbec príde aspoň na víkend. No čo sa dá robiť idem do toho sám keďže túžba mať na prúte silného riečneho kapra je veľká. Ráno  vyrážam na známe miesto aj s mojim verným chlpáčom psom Nerom ,ktorí je dobrým strážcom a vždy mi všetko hlási včas keď som pri vode sám. Na mieste loví jeden rybár no po krátkom rozhovore mi ochotne uvoľňuje časť fleku aspoň aby som si mohol vyložiť veci a nachystať všetko na lov. Rozbaľujem vercaich popritom pokračuje náš spoločný rozhovor potom ako vyťahuje mierového kapríka. Medzičasom osádzam tyčovky približne na rovnaké miesta ako v máji o iných miestach ani neuvažujem aj keď v zálohe mám pár vytipovaných miest keby to jednoducho nešlo. Zakrmujem 2kg guli ku každej tyčovke tentokrát bez partiklu. Loviaci rybár odchádza domov a pritom mi praje úspešný lov s tým ,že ma príde pozrieť keď bude mať čas. Po jeho odchode obsadzujem celý flek a hneď nato nahadzujem moje montáže na známe miesta s guľami ktorým maximálne dôverujem.

Dobrý začiatok:
Chýli sa k obedu a slnko pridáva na grádoch, zase ďalší letný deň na nevydržanie, predpoveď počasia sa nemýli ďalšia 30tka.V tom ale prichádza nesmelý záber na pravačku prvé čo ma napadne tak po krátkej dobe ,že sa ulakomil na chutnú guľu jalec ktorých je tu neúrekom. Ale opak je pravdou ,po záseku cítim , že ide o kapra ktorí sa až tak nebráni a bez problémov podoberám riečneho šupináča a ukladám ho ihneď na podložku. Odhadujem mu 5kg no po odvážení a odrátaní saku má krásnych 6kg!Super dobrý začiatok. SUPER!. Kapríka púšťam naspäť a ihneď informujem Maťa o úlovku. Zapisujem si čas záberu a nástrahu načo presne zabral len pre informáciu. Potom dokrmujem lovné miesto kobrou a následne nahadzujem prút na rovnaké miesto. Dovečera ani ťuk a tiež ani do polnoci keď vyťahujem prúty a idem spať po horúcom dni. Ráno ma budí budík dokrmujem a vyvážam montáže a ešte dospávam kým nie je tak horko .Niečo po ôsmej budíček ranná hygiena musí byť, poobede má prísť priateľka tak sa treba aj oholiť a v tom akurát prichádza jazda zase pravačka. Kapor si to berie aj po záseku do koryta tak sadám do člna a idem za ním aj s bielou tvárou od peny na holenie, hovorím si to by bolo foto pri zdolávaní...Podľa ťahu ryby odhadujem niečo väčšie točím sa s člnom ako na kolotoči a dosť mi ovládanie člna a zároveň zdolávanie robí problémi.Ale nakoniec je všetko OK a bojovný šupináč končí v podberáku. Zdolávanie je tu neuveriteľným zážitkom aj pri menšej rybe. Po zdokumentovaní 5,5kg ako hovorí parťák môže byť! Po pustení ryby na slobodu sa konečne môžem oholiť aj keď penu mám už úplne ztečenú. Poobede sa ozýva konečne aj pravačka tento krát pop-up akurát prichádza starí známi rybár a ochotne mi podoberá maďarského šupináča. Ručička váhy ukazuje 7kg paráda druha ryba tohto dňa. Maďara púšťam späť do vody pritom nechápaví rybár krúti hlavou čo robím ja to komentujem len s poznámkou ,že tam patrí!! Dovečera ešte vyťahujem jalca a do polnoci ďalšieho .Ráno zase dokrmujem, vodná hladina kolíše a to má asi za následok aj počet záberov.10:20 prichádza záber tentokrát ľavačka zasekávam a hneď mi dochádza že to bude asi zatiaľ najväčšia ryba. Vychutnávam si zdolávanie aj keď sa ryba tak ľahko nechce vzdať. No po štvrť hodine konči kapor v podberáku a onedlho na podložke kde ho pravidelne polievam vodou aby sa nespálil na silnom slnku. Vypaseného 9kiláča dávam do prechovávacieho saku aby bol nachystaný na poobednajšie fotenie keď konečne príde aj parťák Maťo.

Po jeho príchode robíme na pamiatku pár fotiek a video pri púšťaní na slobodu. Maťo vybaľuje vercaich a už onedlho mu pomáham s vyvážkou jeho prútov. Prichádza ma pozrieť aj moja priateľka aj keď len na chvíľku lebo na druhí deň musí isť do práce, ale nevadí od piatku sme pri vode spolu. Dovečera sa nič nedeje len jalce sú pri chuti a to nás moc neteší, domáce gule s nich doslova tečú. Večer trávime grilovaním a debatami o kaproch a som rád, že konečne nie som pri vode sám len s mojim psom.

Ach tie jalce...Do polnoci vyťahujem dvoch jalcov jednému chyba len málo do 50cm a o kaproch ani chýru ani slychu. Na druhý deň ráno a cez deň to isté, jalce sú evidentne pri chuti stále okupujú naše lovné miesta čo ma núti častejšie dokrmovať. Rozhodujem sa ukladať montáže mimo lovných miest čo mi prináša záber od kapra, ktorí po krátkom boji padá z môjho prútu. Kontrolujem montáž je v poriadku no preistotu mením Fox za osvedčený Owner C8 ,ktorí mňa ani môjho parťáka ešte nesklamal. Podvečer po príchode mojej priateľky vyvážame všetky prúty mimo lovných miest, možno to bude dobrá taktika. Začiatok víkendu väčšinou na našich výpravách si vychutnávame grilovaním pri pivku ktoré nám vhod padne aj po teplom dni. Po takej večeri zaspávame ako po 16stke .A až tak že nás budí o pol jednej jazda na Alenkin ľaví prút ktorí bol vyvezený v koryte. Kapra jemne pribrzďujem a otáčam, mohla by to byť ryba nad 5kg...

Riadkáči ako z učebnice:
Maťo berie do ruky podberák keďže ryba je už pri brehu no nikam sa s podoberaním nenáhli lebo kapor má ešte dosť síl no len pokiaľ sa nám prví krát neukazuje unavený na hladine. Maťo neváha a v pohode podoberá na pohľad pekného lysáka. Celú dobu tŕpneme keďže omylom chytáme po dobe lovu len aby neprišla náhodou rybárska stráž a nezobrala nám rybárske doklady. Rybu ukladáme na podložku a zisťujeme že nejde o lysca ale o pekne stavaného riadkáča. Čas nás súri narýchlo robíme pár fotiek a ešte pred zasakovaním rybu vážime. Hneď nato 6.kilového riadkáča opatrne umiestňujeme do vhodnej hĺbky na ranné fotenie aby vydržal v saku aj keby klesla výška vodnej hladiny. Všetko je OK rýchlo vyťahujeme ostatné prúty a ideme spať. Hneď ráno vyvážame a dokrmujeme keďže celú noc bolo počuť vyskakovať rybu v blízkosti tyčoviek ani sa nečudujem ,že prišiel záber. Hodinu po vyvezení opäť jazda zase v koryte. Tentokrát rybu nejde otočiť tak sadáme do člna a smerujeme k hrane koryta kde sa nám už vyrezala jedna ryba zrejme o nejaký naplavený strom. Rybu otáčam pri koryte vychutnávam si boj z člna a sme presvedčení ,že ide o peknú rybu no po prvom vzhliadnutí ryby pri hladine zisťujeme, že ide o riečneho kapra pripomínajúceho divého sazana. Prekvapuje ma svojou bojovnosťou keďže nie je až taký veľký ako sme si mysleli. Maťo ako vždy vie čo má robiť správne vedie čln a bez problémov podoberá rybu do podberáku. Paráda ďalší riečny riadkáč to sa nestáva tak často!!! Na brehu ukladáme rybu na podložku, váha nám ukazuje necelé 4kg.Vyťahujeme aj nočného krásavca na fotenie, sú to moji prvý riadkáči a hneď s odlišnou stavbou tela SUPER. Par fotiek na rozlúčku a krásavci môžu ďalej plávať vo svojom rodnom živle.
Blíži sa koniec našej výpravy ráno dvíhame kotvi a preto ešte cez deň experimentujem no na pár jalcov nám to neprináša žiadny úspech. Som presvedčený ,že to má za následok zhoršujúce sa počasie a zmena tlaku vzduchu. Záber neprichádza ani do polnoci keď vyťahujeme prúty a ideme späť.

Určite sa sem vrátime: Ráno sa prebúdzame do sychravého počasia balíme a už rozmýšľame o ďalšej výprave tentokrát na našu obľúbenú VN Nosice. Neni som si istý ,že sme v tejto výprave urobili maximum čo sa dalo, no som presvedčený keby sme od začiatku lovili vo dvojici dostali by sme sa isto nad 10kg hranicu ale musím prihliadnuť aj na fakt že ryba bola v trení a väčšia časť rybej osádky sa venovala práve tomu, čo malo za následok aj počet záberov. Jedno viem ale isto: Určite sa sem už onedlho vrátime.