OdporúčameZaložiť web alebo e-shop

Párnický rybár

Slovenská mekka kaprárov

SLOVENSKÁ MEKKA KAPRÁROV - VN LIPTOVSKÁ MARA

Keď sa väčšina študentov pomaly ale isto zaoberá prípravou do škôl, ja som sa zaoberal prípravou výpravy na moju obľúbenú priehradu Liptovskú Maru. Deň odchodu bol naplánovaný na štvrtok 23.augusta.Tak sa aj stalo. Konečne vyrážame!!!

Po niekoľkých kilometroch na neúprosných cestách stojím konečne na brehoch
Liptovskej Mary. Čaro ,pri pohľade na ňu je neopísateľné ,to vie asi každý, ktorý mal možnosť ,,poťažkať“ si svojho liptovského šupináča. Na brehoch je poznať ,že sa začína o niekoľko dní KM. Menším problémom bolo nájsť ideálne miesto na chytanie. Všetky naše vytipované miesta boli obsadené ,až na jedno miesto medzi Ondrášovským mólom a Liptovským Trnovcom. Nehovoriac ani o prístupnosti k brehu k tomuto miestu. Strmý kopec dolu a nakoniec asi 2-metrová kolmá stena. Nosenie a rozbaľovanie strieda chladivý kúpeľ, lebo Oskar nám poriadne dáva zabrať.

Po niekoľkých hodinách driny sa konečne dostávame na vodu. Tyčovky osadzujeme vo vzdialenostiach 350m a 450m od brehu v hĺbkach na hranách približne od 6m a do11m s jemným nánosom bahna, ináč na tvrdom podklade. Kŕmime vlastne robenými boilies a peletovým multimixom ,ktorý sa skladá z CSL,konopných a z peliet zo zvýšeným obsahom betainu. Samozrejme ako pri každej mojej výprave mám zo sebou aj radu predtrávených potráv .Rôzne renomované firmy ponúkajú kvalitné predtrávené potravy ,ktoré potrápia vašu peňaženku. Najdostupnejšou predtrávenou potravou je CSL-corn steep liquor je to destilát z máčanej kukurice. Jeho dobre definovaný aminokysleinový profil ,zaručuje skvelú pochúťku pre lov kaprov. Celkovo používam aj predtrávenú potravu do boilies pre jej dostatočný obsah vitamínov ,aminokyselín ,minerálov a prírodných cukrov .Ako to nazýva kamarát ,,sticky baits mix“ je nachystaný takže môžme kŕmiť a zároveň aj vyvážať.
Konečne vyvážame ,aj keď za tmy.
Na takúto diaľku nemá význam používať veľké olová, trpí s ním nielen vaša ruka ale aj náradie, a tým sa rýchlejšie opotrebuje. Používali sme závesný klip na pevno so systémom na ,,kameň“. Veď predsa je krajšie zdolávať rybu bez závažia a tým je aj menej pravdepodobnejšia strata ryby. Z pohľadu životného prostredia je to aj ekologickejšie. Náväzce sme používali v rôznych dĺžkach, ale najviac sa nám osvedčili v dĺžkach cca 35cm-40cm.Pri dodržiavaní týchto ,,noriem“ sa nám nevypla ani jedna ryba. To ,že je konečne vyvezené je super, ale silný juhozápadný vietor nám dáva symbol poriadnej búrky. Tak sa aj stalo! Cez noc bolo ako cez deň, všade sa blýskalo a vlny, ktoré presahovali minimálne jeden meter. Bola to pre mňa noc plná ponaučení alebo aj príručka ako prežiť silnú búrku. Samozrejme výška adrenalínu stúpala s prosbou ,,kedy to už konečne skončí?“ . Prebúdzame sa do piatkového rána plného prekvapení. Kamarátov stojan a na ňom aj trocha ,,pokrstené“ prúty, ktoré mali túto výpravu premiéru. To bolo u nás našťastie všetko, ale susediaci rybári, ktorí tu plánovali byť do nedele to zbalili piatok ráno a odišli. Totiž peklo ,ktoré sa v noci odohrávalo im zničilo všetko čo mali postavené teda altánok aj bivak. Momentálne som sa presvedčil s kvalitou garážovej konštrukcie môjho bivaku. Počas tejto búrky nebol ani jeden záber. Tak ráno prevážame a opäť kŕmime naším ,,sticky mixom.“ Cez deň sa neudialo nič zaujímavé, iba pár rýb do 5kg. Dostávame informáciu, že po vyššie od nás susedia cez búrku pochytali pekné ryby okolo 10kg.Cez ďalšiu noc sa vyťahuje ryba okolo 6kg, nič viac. Našťastie búrka už nedošla, takže bolo všetko v poriadku. Deň si krátim lovom na prívlač. Trochu sa ochladilo a susedia boli tiež bez záberov. Narozdiel od nich sme vyťahovali aspoň kapríkov do 5kg,keď nejde nič vždy ma poteší aj takáto ryba. Brehy Liptovskej Mary sa pomaly ale isto zapĺňajú pretekárskymi tímami. Nakoniec odchádzajú aj susedia. Mysleli sme si ,že tu ostávajú na KM. Ale zistili sme ,že sú to neni rybári pretekárskeho ducha. No, ale možno sú ,ale tak v disciplíne ,,plnší mrazák vyhráva“. Zobrali si zo sebou 4 plné mechy rýb, myslím tým kaprov presahujúcich aj hmotnosť 10kg.

Je to normálne? Takúto otázku si pokladá viacero športových rybárov, ktorí už niečo takéto zažili. Nemusíme o tom hovoriť ako o aktuálnej veci, ale myslím že by sa to mohlo záväznejšie riešiť. No, ale čo už máme možnosť vidieť aj temné stránky rybolovu. Temnou stránkou sú aj dve noci cez ,ktoré nevyťahujeme väčšiu rybu ako 5kg. Mení sa taktika, ku dvom prútom kŕmiť len zopár boilies k montáži. K druhým prútom dávať boilies len na PVA pásku. A to o veľkosti  22mm vlastnej výroby kalamár alebo pečeň s esenčným olejom black pepper, tandori spice. Táto taktika sa mi naozaj potvrdila pri viacerých výpravách koncom letných mesiacov, kedy sme ťahali len menšiu rybu. Nehovorím, že to je nejaké pravidlo ,len skúsenosť a jej nevýhoda-možno len dočasná kým tunajší ,,velikáni“ na to nedôjdu. Prúty sme vyviezli a ,,zhotovili podľa noriem taktiky.“ V noci došli dva zábery ,konečne od rýb presahujúcich 5-kilovú hranicu. Ráno nás prebúdza otcov hlásič, vyzerá to na menšiu rybu ,ale nakoniec je to prekrásny riadkáč okolo 7,5kg.Za mnou je polovica výpravy, jediné čo ma neteší je fráza: ,,škola volá“. Ale cítil som ,že sa udeje ešte niečo veľké. To,že spln mesiaca priam klopal na dvere mi dávalo super znamenie. Čítal som rôzne fóra kaprárov ,ktorých väčšina poznamenala: ,,že vplyv mesiaca nemá význam na aktivitu rýb“. Môj osobný názor ,že mesiac má význam ale nie až taký veľký ako ostatné faktory. Večer ako inak vyvážame predvolenou taktikou. O pol tretej v noci prichádza záber zo vzdialenejšej bóji, opäť na otcov prút tentokrát ideme po rybu na člne. Asi po desať minútovom súboji vidím na hladine sa vo svetle mojej a otcovej čelovky prevaľovať telo krásneho šupináča, odhadujeme asi tak 85cm a hmotnosť okolo 13kg.Rybu na brehu nemeriame a po odčítaní saku necelých 13,5kg. Keďže máme celkom slušné fotografie ryba ide v noci naspäť do vody. Cítim, že ešte nie je koniec. O hodinu ma prebúdza zvuk a svetlo tentoraz už konečne mojho ,,carpsoundra.“ Po priseknutí cítim ,že ide o väčšieho jedinca aj na takú diaľku. Rybu pomaly priťahujem ,zrazu...........necítim nič. Akoby tam zrazu nič nebolo, sme sklamaní lebo v tej chvíli som vedel ,že som prišiel o veľkú rybu. Táto noc bola plná zmien, tak by sa to neobišlo ani pri tejto situácií: ZNOVA HO CÍTIM....ani neviete aký to je pocit ja som sám nechápal, ryba išla po zábere smerom k brehu. Po chvíli je ryba kúsok od brehu, nestíhal som ísť ani do člna. Tak sa iba modlím k háčiku a ostatným častiam montáže ,aby ma nesklamali. Po cca 30minútovom nezabudnuteľnom súboji nakoniec ryba končí v podberáku. Telo šupináča sa prevaľuje na podložke ,idem po všetky prostriedky na presné zdokumentovanie .Meral uctihodných 96cm.  Ručička váhy sa zastavuje na uctihodných 17,20kg ,takže po odčítaní vážiaceho saku niečo cez 16,50kg čistej váhy. Som nadšený novým osobákom. Zopár záberov pri rannom ,,liptovskom slniečku“ a krásny ,,šupi“ ide nazad do svojho rodného živlu.Momentálne som zistil prečo sa mi oplatí naozaj byť trpezlivý. Krásne chvíle pri pohľade na statne sa pohybujúceho obra v blýskajúcich vlnkách našej pýchy-LM je naozaj neopísateľný zážitok.

Nasledujúce dve noci vyťahujeme ešte dvoch šupinatých krásavcov okolo 10kg.Som nadšený ,celkom sľubný koniec výpravy. Takže opäť sa mi potvrdil vplyv mesiaca na aktivitu rýb. Mara ma opäť nesklamala ,znovu mi ukázala svoje čaro. Dúfam ,že si teraz ,,oddýchne“ po záverečnom kaprárskom maratóne a nebude na ňu vydávaný taký obrovský tlak. A to už nehovoriac o ,,súste mrazničkárov ktorý ju navštevujú“. Nemám nič proti rybárovi, ktorý si zoberie kapra od tých cca 40cm-60cm, veď ryba patrí aj na ,,stôl“ ,ale tí, čo to robia často a nehovoriac o väčších kúskoch, to sú pre mňa neni rybári, ale totálni......... ktorý si nevedia nič vážiť. A možno som ja totálny.........ale ja som len zamilovaný do lovu kaprov. Každý hovorí či mi šibe?či som blázon?alebo či si robím iba srandu? A aká bola odpoveď-rybárska škola, myslím si ,že nie som blázon len chcem aby ma rybárstvo konkrétne kaprárina sprevádzala po celý život. Tak ako mnohí iní ,v tom nevidia žiadny zmysel, ja v tom vidím zmysel celého svojho života.